Picture Story Book Analysis of Language Skills at State Kindergarten 1 Selat Penuguan

Authors

  • Tri Rahayu Budiarti TK Al Azhar 13, Indonesia
  • Ayu Dwi Widia Uiniversitas Panca Sakti Bekasi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25217/jcd.v4i2.4892

Abstract

This study aimed to determine the influence of picture storybooks on children's language skills at TKN 1 Selat Penuguan. This research employed a quantitative approach using a pre-experimental method with a one-group pretest-posttest design. The population for this study comprised all 17 students from Group B at TKN 1 Selat Penuguan. The sampling technique utilized was total sampling, consisting of all 17 TKN 1 Selat Penuguan students. The instrument used in this study was an observation sheet for children's language abilities. In this research, the dependent variable consisted of two variables: before and after. Consequently, a paired sample t-test was conducted to analyze the data using SPSS software. The study's results indicated a significant difference in the mean language ability scores before and after the implementation of picture storybooks, confirming the effectiveness of this learning medium in enhancing children's language development. This study aligns with previous research findings that also discovered a positive correlation between the use of picture storybooks and early childhood language development.

References

Budiarti, E., Kartini, R. D., Putri H, S., Indrawati, Y., & Daisiu, K. F. (2023). Penanganan Anak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Usia 5 - 6 Menggunakan Metode Bercerita Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia. https://doi.org/10.36418/japendi.v4i2.1584

Cahyani, R., & Suyadi, S. (2019). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Ki Hadjar Dewantara. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. https://doi.org/10.14421/jga.2018.34-01

Dian Pratiwi, V., Enawar, E., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Penggunaan Buku Cerita Bergambar pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SD Negeri Pasar Baru 1 Kota Tangerang. Berajah Journal. https://doi.org/10.47353/bj.v1i3.34

Fitriyani, & Joni. (2017). Perkembangan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini Menggunakan Buku Cerita Bergambar di TK Al-Hidayah Tanjung Karang Timur. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Hermawati Ningsih, D., & Windasari, I. W. (2022). Penerapan Media Bigbook untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Reseptif pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Raudhatul Athfal Miftahul Ulum Jatisari. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6541

Ine Laka, Y., Meka, M., & Fono, Y. M. (2022). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Kelompok B TK St Yoseph Sadha. Jurnal Citra Pendidikan Anak. https://doi.org/10.38048/jcpa.v1i2.754

Julia, E. (2021). Penerapan Media Buku Cerita Bergambar (Big Book) Dalam Mengembangkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Handayani. Skirpsi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Lestari, S., Rusmayadi, & Azizah, A. (2020). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Berbasis Dongeng Terhadap Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini. Jurnal Jendela Bunda.

Madyawati, L. (2017). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. In Elementary.

Maharani, D., & Budiarti, E. (2022). Pengaruh Media Digital & Mutu Perangkat Terhadap Kemampuan Bahasa Pada AUD Melalui Konten Youtube. JURNAL JENDELA PENDIDIKAN. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i03.240

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372

Nurulloh Lailatul Jannah. (2022). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Jawa Ngoko Alus Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai.

Refila Yuni Zalmi, & Nenny Mahyuddin. (2021). Analisis Kesantunan Berbahasa Anak Pada Buku Cerita Bergambar Di Taman Kanak-Kanak. Universitas Hamzanwadi.

Rizqiyani, R., & Azizah, N. (2019). Kemampuan Bercerita Anak Prasekolah (5-6 TAHUN). Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.21831/jpa.v7i2.24458

Siregar, P. S., Marta, E., Efendi, R., Hasrijal, H., & Sari, N. T. (2022). Implementasi Pembelajaran Tematik dalam Pencapaian Standar Proses Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1858

Sunardi, S., Subhan, Y. A., Aziz, K., & Hani, U. (2023). Meningkatkan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris melalui Cergam di TK-PAUD Arambi. Acitya Bhakti. https://doi.org/10.32493/acb.v2i2.18720

Downloads

Published

2024-09-28

How to Cite

Tri Rahayu Budiarti, & Widia, A. D. (2024). Picture Story Book Analysis of Language Skills at State Kindergarten 1 Selat Penuguan. Journal of Childhood Development, 4(2), 426–433. https://doi.org/10.25217/jcd.v4i2.4892