The Effectiveness of Using Comic-Based Worksheet as Fiqh Learning Media for Junior High School Student
DOI:
https://doi.org/10.25217/jrie.v5i1.3158Keywords:
Comic, Fiqh Learning Media, Students, WorksheetAbstract
This article aims to describe the effectiveness of using comic-based student worksheets with fiqh material as learning media. The modern era has had a big impact on the systematic way of life in society. This change was driven by the development of science and technology in it, which was very influential, especially in education. Currently in making learning media not only use objects that can be searched around life but can also be digital. Student worksheets are teaching materials that can be developed in making fiqh learning media. In carrying out this research, using a type of quasi-experimental research as well as a literature review method that analyzes fiqh teaching materials in the form of comic-based student worksheets. The data is described based on the results of research on the effectiveness of using student worksheets that have been done with previous researchers. The results show that the use of comic-based teaching materials can increase effectiveness in the learning process with fiqh material, giving a significant influence and interest of students in teaching and learning activities on the understanding and clarity of fiqh material
References
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2(1), 62—65. http://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/1653809
Ajib, M. (2019). Fiqih Wudhu Versi Madzhab Syafi’iy. Rumah Fiqih Publishing.
Al-Qur’an dan Terjemahnya Special for Woman. (n.d.).
Arista, Z., & Rakhma, I. S. (2020). Pengembangan Media Komik Edukasi Berbasis Multimedia pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku Kelas IV SD. Proseding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(2), 631–633.
Asista, A. (2019). Kajian Pragmatik Terhadap Kesantunan Berbahasa Berbasis Kearifan Lokal Dalam Harian Umum Palembang POS Sebagai Upaya Penyusunan Bahan Ajar Menganalisis Isi Struktur Teks Negosiasi Bahasa Indonesia Kelas X di SMK. Wistara, II(2), 142–152.
Dewi, R. S., Hutasuhut, J., & Tarihoran, R. K. (2020). Campur Kode pada Komik Edukasi sebagai Upaya Pencegahan Covid 19. Seminar Hasil Penelitian.
Fadillah, A. (2018). Pengembangan Media Belajar Komik terhadap Motivasi Belajar Siswa. JTAM :Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(1), 36–42. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.259
Hafidzah, Subayani, N. W., & Alfiansyah, I. (2021). Pengembangan Modul Ajar Kepoh (Komik Edukasi Profesor Hana) Materi Perubahan Wujud Benda Kelas III Sekolah Dasar. JTIEE, 5(1), 1–16. http://eprints.umg.ac.id/4933/
Haryono, S. (2009). Workshop Membuat Komik Untuk Siswa SMA/Sederajadnya. In Abdi Seni (Vol. 1, Issue 1).
Ismail, M. S., & Kandarisma, A. (2020). Perancangan Komik Edukasi untuk Mencegah Bullying pada Anak SMP. E-Proceeding of Art and Design, 7(2), 1855–1864.
Jamhuri, M. (2017). Upaya Pendidikan Madrasah Diniyah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Fiqih di Madrasah Diniyah Miftahul Ulum Pruten Ngembal Pasuruan. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 311–324.
Kironoratri, L. (2020). Komik Berbasis Pendidikan Karakter sebagai Media Pembelajaran Memproduksi Teks Cerpen. Proseding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 1–11.
Kumalasari, M. (2019). Analisis Respon Guru Dan Peserta Didik Terhadap LKPD IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing yang Terintegrasi Ayat Al-Quran dan Hadist Di SMP Askhabul Kahfi. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(1), 41–48. https://doi.org/10.23971/eds.v7i1.1034
Kurniawarsih, M., & Rusmana, I. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Berbasis Budaya. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(1), 39–48. https://doi.org/10.46306/lb.v1i1
Laksana, S. D. (2015). Komik Pendidikan sebagai Media Inofatif MI/SD. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 151–162. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.2.151-162
Latifah, S., Setiawati, E., & Basith, A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Nilai-Nilai Agama Islam melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 43–51. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.104
Lelyani, A. A., & Erman. (2021). Kajian Unsur-Unsur Komik dan Sains Dalam Buku Komik Edukasi di Indonesia sebagai Alternatif Bahan Ajar. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 9(2), 139–146.
Lubis, M. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Komik Untuk Meningkatkan Minat Baca PPKn Siswa MIN Ramba Padang Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Tarbiyah, 25(2), 152–173. https://doi.org/10.30829/tar.v25i2.370
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Mardayani, S., Hamdi, & Murtiani; (2013). Pengembangan Bahan Ajar Fisika yang Terintegrasi Nilai-Nilai Ayat Al-Quran pada Materi Gerak Untuk Pembelajaran Siswa Kelas X SMA. Pillar Of Physics Education, 1(April), 39–47.
Munandar, H., Yusrizal, & Mustanir. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Nilai Islami pada Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1), 27–37.
Musofa, N., & Janattaka, N. (2019). Pemanfaatan Media Powtoon Pada Materi Komik Di Sekolah Dasar. Jurnal Inventa, 3(2), 147–157. https://doi.org/10.36456/inventa.3.2.a2013
Pirol, A. (2008). Reaktualisasi Ajaran Islam (Studi atas Gagasan dan Pemikiran Munawir Sjadzali). Sultan Amai Press.
Pratama, R. A., & Saregar, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scaffolding Untuk Melatih Pemahaman Konsep. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 84–97. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3975
Rahayu, S., & Ardiansyah, R. (2015). Pengembangan Aplikasi Wudhu Dan Shalat Untuk Anak Menggunakan Sistem Multimedia. Jurnal Algoritma, 14(2), 606–612. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.14-2.606
Rahmawati, I. Y. (2018). Komik Sebagai Inovasi Dalam Pengenalan Keterampilan Menulis pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Jurnal Audi, 2(2). https://doi.org/10.33061/ad.v2i2.1970
Ramdani, Y. (2012). Pengembangan Instrumen dan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran dan Koneksi Matematis dalam Konsep Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1).
Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam Pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Pancar, 2(1), 14–18. https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/viewFile/195/160
Sabri, H., Djirong, A., & Irfan, A. (2017). Pembelajaran PAUD: Mengenal Huruf dan Angka Melalui Komik Edukasi. Jurnal: Imajinasi, 1(1).
Sarinah, Muliyati, D., & Astra, I. M. (2016). Merancang Komik Cerita Tokoh Menggunakan Aplikasi Comicker sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 103–110. https://doi.org/10.21009/1.02115
Suryaningsih, N., & Kusmana, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Karya Tulis Ilmiah Berbasis Pendekatan Konstruktivisme. Jurnal Tuturan, 7(2), 884. https://doi.org/10.33603/jt.v7i2.1741
Utomo, E. P. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Komik untuk Meningkatkan Literasi Ekonomi Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 1–10. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.14015
Waluyo, H. D. (2005). Komik seabagai Media Komunikasi Visual Pembelajaran. Nirmana, 7(1), 45–55. https://doi.org/10.1515/9783112372760-014
Widyasari, R., Sihkabuden, & Sulthoni. (2017). Bahan Ajar Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. Prosiding TEP Dan PDs, 38, 438–444.
Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 5.09(2), 1185–1230.
Zamzami, M. F., & Subiyantoro, H. (2014). Komik Edukasi Pewayangan “Punakawan” Sebagai Keteladanan Bagi Remaja Usia 13-15 Tahun. Createvitas, 3(2), 367–380.
Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). IbM Guru dalam Pengembangan Bahan Ajar Kreatif Inovatif Berbasis Potensi Lokal. Junal Dedikasi, 13, 39–49. 1693-3214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Defika Andriana Sari; Zakariyah Zakariyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.