Penerapan Model Pembelajaran Multilierasi Informasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Jual Beli

  • Budi Febriyanto Universitas Majalengka
  • Ari Yanto Universitas Majalengka
Keywords: Multiliteration Information Model, Understanding of Purchase and Sale

Abstract

This article aimed to improve the understanding of the concept of purchase and sale in class III Elementary School of Mekarjaya III through the application of information multiliterasi learning models. This research was  classroom action research. This research was conducted in three cycles. The results showed that the percentage of classical completeness in the first cycle has average 63.2 with the percentage of classical completeness which was 48.5%. In the second cycle the average score of students were 70 with the percentage of classical completeness  63.6%. In the third cycle the average value of students were  81.2 with the percentage of classical completeness 87.9%. Then it can be concluded that the application of the multiliteration learning model of information on social studies subjects has success to increase the understanding of the concept purchase and sale in class III Elementary School of Mekarjaya III District Majalengka.

Key words: Multiliteration Information Model, Understanding of Purchase and Sale

References

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Jawaban Atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Bandung: PT Refika Aditama.

Adriana dan Setiawan. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Chips Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. 15, 46–56.

Dafit, F. (2017a). Implementasi Model Multiliterasi Pada Proses Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 1(2), 7.

Dafit, F. (2017b). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1). https://doi.org/10.24036/02017117937-0-00

Deuis, Pramida, Riche, & Deni, Darmawan. (2018). The Effectiveness Application Of Learning Multiliteracy Model In Development Media Literacy Skills Of Students In BK-TIK Program. 17(1), 12.

Ginanjar, A. Y., & Widayanti, W. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MULTILITERASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DI SD/MI. 10(2), 8.

Hardiyana, A. (2016). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran PAUD. 2(1), 12.

Hawa, S., & Ramadhan, A. (2013). Meningkatkan Pemahaman Konsep Sifat-Sifat Benda Cair Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Sains Siswa Kelas IV SD Inpres 2 Sienjo. 5(2), 11.

Mariyana, F. A., Rosady, I. A., & Latifah, N. (2018). Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Pada Materi Pengukuran Sudut Di Kelas IV Sekolah Dasar. 10.

Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. 4(2), 11.

Mulyasa, E. (2009). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Puspitasari, A. E., & Kamsiyati, S. (2015). Peningkatan Pemahaman Konsep Pengukuran Melalui Metode Inkuiri Terbimbing. 5.

Rochiati, Wiriaatmadja. (2013). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Saputra, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Dan Kemampuan Berorganisasi Terhadap Kemampuan Analisis Kimia Peserta Didik (Eksperimen Pada Peserta Didik Sma Negeri Di Kecamatan Cilodong Kota Depok). 1(1), 13.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Dalam Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sutarna, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Somatic Auditory Visual Intellectualy) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 119. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.6068

Yunus Abidin. (2016). Revitalisasi Penilaian Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad Ke-21. Bandung: PT Refika Aditama.

Published
2019-06-02