Studi Kelayakan Taman Pendidikan Al – Qur’an Sebagai Sumber Belajar Pendidikan Nonformal

  • Andi Ahmad Gunadi Universitas Muhammadyah Jakarta
  • Zulfitria Zulfitria Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Aswir Aswir Universitas Muhammadiyah Jakarta
Keywords: Feasibility Study, Al Qur’an Learning Centres for Children, Nonformal Education

Abstract

Al Qur’an Learning Centres for Children (Taman Pendidikan Al-Qur’an) was supposed to be a complimentary nonformal education for both formal and informal education  that many shared in society. This article was to analyze whether a feasibility study in terms of learning situation or education environment based on nonformal one. The research used a qualitative with descriptive design. The informants were derived from the managers Al Qur’an Learning Centres for Children , social figures and students’ parents. The results showed that Al Qur’an Learning Centres for Children as a informal education facility that complements formal and informal education was feasible to be maintained and developed to complete the religious-based on learning material both formal and informal education. In conclusion, learning situations or learning environments influence the feasibility as a learning resource for non-formal education.

Keywords: Feasibility Study, Al Qur’an Learning Centres for Children, Nonformal Education

References

Adawiyah, Arabiatul, Arifin Sulfasyah, dan Jamaluddin. “Implikasi Pendidikan Nonformal pada Remaja.” Jurnal Equilibrium Pendidikan Sosiologi, volume IV nomor 2 November 2016. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/506/465. (2016), 1.

Aliwar. (2016). Penguatan Model Pembelajaran Baca Tulis Qur’an dan Manajemen Pengelolaan Organisasi (TPA). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 21–37. http://dx.doi.org/10.31332/atdb.v9i1

Barusman, Khunsu. Analisis StudiKelayakanpadaWaralabaExcelso diBandar

Lampung. Universitas Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Bisnis, Vol.4 No.

Oktober 2013https://media.neliti.com/.../112692-ID-analisis-studi-kelayakan-pada-waralaba-e.pdf . (2013), 47.

Budiyanto, Mangun.Pedoman Penyelenggaraan Taman Pendidikan Al-Qur’an, https://mangunbudiyanto.wordpress.com/2010/10/19/pedoman-penyelenggaraan-taman-pendidikan-al-qur%E2%80%99an/2010. (2010), 2.

Fitriah, L. Z. (2018). Kreativitas Ustadz dalam Pengembangan Sumber Belajar di Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Darul Abror Watumas Purwokerto. IAIN Purwokerto.

Gunadi, R. A. A. (2016). Buku Ajar Ilmu Pendidikan (1 ed.). Tangerang Selatan: UMJ Press.

Hidayat, Arif, dan Anwar,. (2017). Pendidikan Non Formal dalam Meningkatkan Keterampilan Anak Jalanan. Jurnal Edudeena, 1(1), 31–42.

Irfan, Muhammad, dan Rizki, Cut Zakia, AnalisisKelayakanUsaha Ternak SapiPotongdiKecamatan Meurah Dua,Kabupaten Pidie Jaya. JIM Ekonomi Pembangunan FEB Unsyiah. Vol. 3 No. 1 Februari 2018. www.jim.unsyiah.ac.id/EKP/article/download/6883/2860, (2018), 71.

Jelita, I. (2015). Evaluasi Pelaksanaan Program Pendidikan Nonformal di Panti Asuhan Uswatun Hasanah Samarinda. ejournal.sos.fisip-unmul.ac.id, 3(3), 65–78.

Kebudayaan, D. P. dan. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Lilawati, J. (2017). Analisis Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan tahun 2017, 106–109. Medan: Unimed.

Malik, H. A. (2013). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran ( TPQ ) Alhusna Pasadena Semarang. Dimas, 13(2), 387–404.

Miftahul Choiri, Moh.,Upaya Pemanfaatan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber

Belajar Anak. Jurnal Refleksi Edukatika, Volume 8 Nomor 1 Tahun 2017.

http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE/article/viewFile/1793/1155.

(2017), 90.

Resnanda, E. “Metode Penelitian,” 2018. repo.iain-tulungagung.ac.id/8738/6/BAB III.pdf.

Setiawan, Dedi, Amir Rusdi, dan Vinny Aisyahlani Putri, PeranTPAdalam Penyelenggaraan PendidikanAl-Qur’an di MasjidAlFattahPalembang. Jurnal

Ilmiah PGMI Vol. 3 No. 2 Des 2017.

Susetyo, A. M. (2016). Pelatihan Membaca Al-Qur’an yang Baik. Jurnal Pengabdian Masyarakat IPTEKS, 2(1), 34–42.

Sofiah, Efi, dan Yosep Septiana. “Sistem Pendukung Keputusan Feasibility Study untuk Menilai Kelayakan sebuah Bisnis.” Jurnal Wawasan Ilmiah, volume 8 no. 1 (2017): https://jurnal.amikgarut.ac.id/index.php/jwi/article/view/25/26, (2017), 1.

Usman, U. (2018). Implementasi Kebijakan Kementerian Agama Terhadap Penyelenggaraan Taman Pendidikan Al-Qur’an Di Kabupaten Pasuruan. Adabiyah : Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 63. https://doi.org/10.21070/ja.v1i1.165

Wirdianti, &Dira (2018). Gambaran Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran di TPA Surau Nurul Iman di Desa Taratak Kenagarian Sungai Abu Kabupaten Solok. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(4), 415–422. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101710

Published
2019-06-02