Arduino-Based Mini Reed Switch Magnetic Sensor Media: Implementation in Physics Learning to Improve Students’ Analyzing Ability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.773

Keywords:

Mini Reed Switch Magnetic, Sensor Media, Physics Learning

Abstract

This article was to improve students' ability to analyze the viscosity material in implementing the Arduino-based MRSM (Mini Reed Switch Magnetic) teaching media. The researchers used a quasi experimental design in the form of non equivalent pre-test post-test group design. The instruments used were tests and observation sheets to obtain data. Data collection on theability to analyze through giving tests to students. Data were analyzed using descriptive statistics. The results showed an increase in the ability to analyze by 20%. The highest assessment aspect in the first aspect is the ability of students to find problems encountered and be able to distinguish problems that fit the theme. The results of this trial produce data on the implementation of learning by 98% with a reliable category. Hence, MRSM teaching media is able to improve the ability to analyze students.

Keywords:Mini Reed Switch Magnetic, Sensor Media, Physics Learning

References

Anas, M. (2014). Alat peraga dan media pembelajaran. Muhammad Anas. Google Scholar.

Wang, Y., & Chiew, V. (2010). On the cognitive process of human problem solving. Cognitive systems research, 11(1), 81-92. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2008.08.003

Ardiansyah, D. (2017). Perancangan Dan Penerapan Sensor Kumparan untuk Percobaan Viskositas dengan Metode Bola Jatuh. Inovasi Fisika Indonesia, 6(1). Google Scholar.

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43. DOI: https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095.

Erintina, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Expository Berbantuan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 21 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Ganec Swara, 9(1), 140–144. .Google Scholar.

Gunada, I. W., Sahidu, H., & Sutrio, S. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis masalah untuk meningkatkan hasil belajar dan sikap ilmiah mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(1), 38–46. DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v1i1.233.

Heinisch, M., Reichel, E., Dufour, I., & Jakoby, B. (2014). A u-shaped wire for viscosity and mass density sensing. Sensors and Actuators A: Physical, 214, 245–251. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sna.2014.04.020.

Herlambang Tryan WIcaksono, R., & Wanarti Rusimamto, P. (2019). Perancangan Sistem Kontrol Posisi Sumbu Elevasi Gun Pada Turret-Gun Menggunakan Kontroler Pid Berbasis Arduino Mega. JURNAL TEKNIK ELEKTRO, 9(1). Google Scholar

Hidayat, T. (2018). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Model Problem Solving Polya Pada Konsep Fluida Dinamis Terhadap Kemampuan Menganalisis Siswa. Jurnal Gemaedu, 3(2), 111–121. Google Scholar.

López-Duarte, I., Vu, T. T., Izquierdo, M. A., Bull, J. A., & Kuimova, M. K. (2014). A molecular rotor for measuring viscosity in plasma membranes of live cells. Chemical Communications, 50(40), 5282–5284. DOI:https://doi.org/10.1039/C3CC47530A.

Myers, J. L., Well, A., & Lorch, R. F. (2010). Research design and statistical analysis. Routledge Google Scholar.

Nurvitasari, S. (2019). Pengembangan Alat Peraga Viskositas Sebagai Media Pembelajaran Fisika Dengan Model Pembelajaran Guided Discovery Di Sma. Inovasi Pendidikan Fisika, 8(2). Google Scholar.

Pribadi, B. A. (2017). Media & teknologi dalam pembelajaran. Prenada Media. Google Scholar.

Pujani, N. M. (2015). Pengembangan Perangkat Praktikum Ilmu Pengetahuan Bumi dan Antariksa Berbasis Kemampuan Generik Sains untuk Meningkatkan Keterampilan Laboratorium Calon Guru Fisika. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2). http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v3i2.4463

Ramadhan, D., Serevina, V., & Raihanati, R. (2016). Pengembangan alat praktikum viskometer metode bola jatuh bebas berbasis sensor efek hall UGN3503 sebagai media pembelajaran fisika. 5, SNF2016-RND. Google Scholar.

Romadhon, N., Pratiwi, U., & Al Hakim, Y. (2019). Keefektifan Alat Peraga Viskositas Dengan Sensor Mini Reed Switch Magnetic Berbasis Arduino Untuk Meningkatkan Kemampuan Analyzepeserta Didik. Muslim Heritage, 4(2). DOI: 10.21154/muslimheritage.v4i2.1765.

Selviani, S., & Anggraini, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Majalah Fisika sebagai Suplemen Pembelajaran Terintegrasi Nilai Keislaman. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 79–87. DOI: https://doi.org/10.24042/ijsme.v1i1.2478.

Setyowati, D. (2020). Pengembangan Alat Peraga Viskositas untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains pada Peserta Didik di SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(1). Google Scholar.

Sidik, F. (2016). Guru Berkualitas Untuk Sumber Daya Manusia Berkualitas. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 109–114. Google Scholar.

Siegel, J. E., Erb, D. C., Ehrenberg, I. M., Jain, P., & Sarma, S. E. (2016). Local viscosity control printing for high-throughput additive manufacturing of polymers. 3D Printing and Additive Manufacturing, 3(4), 252–261. https://doi.org/10.1089/3dp.2016.0037.

Sulfemi, W. B. (2019). Kemampuan Pedagogik Guru. Google Scholar.

Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media. Google Scholar.

Wardhani, S. W. (2018). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Pengelompokan Hewan Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JS (JURNAL SEKOLAH), 2(2), 124–130. DOI: OI: https://doi.org/10.24114/js.v2i2.9934.

Wulandari, I. G. A., Sa’dijah, C., As’ari, A. R., & Rahardjo, S. (2018, June). Modified guided discovery model: a conceptual framework for designing learning model using guided discovery to promote student’s analytical thinking skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, p. 012153). IOP Publishing.. Google Scholar.

Wulandari, S. D., & Rosidin, U. (2013). Pengembangan Alat Peraga Fisika Pada Materi Viskositas Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(4). Google Scholar.

Yuberti, Y. (2015). Online Group Discussion pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 145–153. DOI: https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.88.

Downloads

Published

2020-06-07

How to Cite

Pratiwi, U., Al Haddar, G., & Kristiawan, M. (2020). Arduino-Based Mini Reed Switch Magnetic Sensor Media: Implementation in Physics Learning to Improve Students’ Analyzing Ability. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 183–193. https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.773