The Influence of the Learning Environment on the Learning Interest in Islamic Religious Education Subjects of Junior High School Students in Central Lampung Regency
DOI:
https://doi.org/10.25217/jrie.v7i2.5755Keywords:
Learning Environment, Learning Interest, Correlational.Abstract
This study aims to determine the influence of the learning environment on the learning interest of junior high school students in Central Lampung Regency. This study uses a quantitative method with a correlational approach. The population of this study is junior high school students in Central Lampung Regency. While the sample used in this study was 101. The sampling technique used propability sampling. This research instrument used a questionnaire while documentation study was used to obtain supplementary data. Based on the results of the t-test statistical test that the t-value = 6.745 and t-table = 1.96, with a significance value of 0.000 obtained, which means H0 is rejected. The results of the study indicate that there is a significant influence between the learning environment on students' learning interest. The coefficient of determination shows a score of 0.315, which means the influence of the learning environment on students' learning interest is 31.5% while the remaining 68.5% is influenced by other factors not examined. Thus, to increase students' learning interest, a conducive environment is needed, both physical and non-physical environments. Based on the results of the study, it is recommended that school principals and parents can take steps to create a safe and comfortable learning environment and improve the learning environment by adding facilities and infrastructure so that students' interest in learning can increase.
References
Abrori, M. S., & Ma, U. (2025). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Jinayah Kelas XI MA Ma ’ arif Roudlotut Tholibin Metro PENDAHULUAN Manusia merupakan makhluk yang Allah ciptakan dengan berbagai kemuliaannya , kemul. 14, 195–211.
Agustina, E., Rahmah, T., & Ilmu, M. F. (2022). skala likert ini, responden hanya memberi tanda cheklist, misalnya. 2, 35–44.
Aminah, S., Jambi, U., Info, A., Belajar, L., Belajar, P., Aminah, S., & Jambi, U. (2022). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa. 3(6).
Andriana, A. (2017). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI MA Wasiltul Falah Rangkasbitung. In Foreign Affairs (Vol. 91, Issue 5).
Darmawan, S. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah , Peran Guru Dan. Jurnal Muara Pendidikan, 3(2), 103–116.
Deni Kurniawan. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa. -Jpurnal Marine Inside, 5(1), 1–5.
Dewi, S. U. (2019). Pengaruh Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Santri Mdt At-Taqwa Kp. Ranca Ayu Desa Maroko Kabupaten Garut. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 13–32.
Didik, P., Pelajaran, M., Limbong, F., Naura, A., Manik, K., Arwita, W., & Djulia, E. (2025). Studi Literatur : Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar. 14(April), 33–42.
Djali. (2020). , Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bumi Aksara.
Fajri, Z. (2019). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa SD/ MI ZAENOL. IKA, 7.
Hanifah, R. (2021). Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Lingkungan Pondok Pesantren An-Najiyyah terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fikih Kelas VII dan VIII MTS An-Najiyyah Lengkong Tahun Pelajaran 2020/2021. 2–3.
Hendriana, H., & Kadarisma, G. (2019). Self-Efficacy dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 153.
Husna, N. (2020). Pengaruh Lingkungan Terhadap Minat Dan Motivasi Belajar Siswa (Studi Kasus di SMA Negeri 12 Banda Aceh). Jurnal Pena Edukasi, 7(2), 43–48.
Mahdalena, M. (2022). Pengaruh minat belajar, dukungan orang tua dan lingkungan belajar terhadap perilaku belajar siswa dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA (Studi Faktor Yang Mempengaruhi Prilaku Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4,5 dan 6 Pada SDN Binuang 4 da. Kindai, 18(2), 332–351.
Muslih, M. (2016). Pengaruh lingkungan keluarga dan lingkungan sekolah terhadap prestasi belajar siswa kelas 6 SDN Limbangan Muhammad. Ilmiah Indonesia, 1.
Nur Rofiuddin, A., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Menengah Atas Setingkat. Journal Of Early Childhood And Islamic Education, 3(1), 110–127.
Nurhayati, N., & Dewi, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Fisik Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa MTs NW Pringgabaya Lombok Timur. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 1(2), 41.
Rahimi, R. (2019). Pembelajaran Multikulturalisme Dalam Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11(2), 98–109.
Ramadhani, D. (2018). Pengaruh interaksi guru— siswa dan lingkungan belajar terhadap minat belajar ekonomi siswa.
Rouf, A. (2015). Potret Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Umum Abd. Rouf (Guru Smpn 41 Surabaya). Jurnal Pendidikan Agama Islam UIN Sunan Ampel, 03(No. 1 (2015)), 187–206.
Roza, N. (2015). Pengaruh lingkungan pendidikan terhadap minat belajar bahasa arab siswa kelas VIII MTsN wonokromo, bantul, yogyakarta tahun ajaran 2014/2015 e.
Rustimah, S., Amaliyah, N., & Sukardi, E. (2023). Hubungan Kreativitas Guru dan Lingkungan Belajar dengan Minat Belajar IPS di SDN Pinangsia Tamansari. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 111.
Sumargo, B. (2020). Teknik Sampling. Unj Press.
Utami, L. O., Utami, I. S., Sarumpaet, N., & Pendahuluan, A. (2017). Penerapan metode problem solving dalam. 3(2).
Utami, S. A., Hendri, M., & Darmaji. (2017). Hubungan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI MIA SMA Negeri Muaro Jambi. Jurnal EduFisikaFisika, 02(02), 58–67.
Wati, A. K. (2019). Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar. 8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Putri Ambar Ningrum, Eka Fitria Ningsih, M. Sayyidul Abrori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.