The Use of Visual Media to Improve Students' Conceptual Understanding of Line Diagram Material at MI NU
DOI:
https://doi.org/10.25217/jrie.v7i2.6347Keywords:
media visual, pemahaman konsep, diagram garisAbstract
This study aims to describe the extent of students' ability to read and present data in the form of line diagrams in the form of visual media. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through participatory observation, interviews, and document reviews involving teachers and students. Data analysis was carried out in three main stages: simplifying the data, presenting the data systematically, and drawing conclusions from the compiled data. This study revealed that the use of visual media such as images not only makes it easier for students to grasp the meaning of the text, but also deepens their overall understanding in interpreting and creating line diagrams. Students become more active and motivated during learning, and teachers realize that the use of visual media can help students understand abstract concepts by transforming them into more concrete and easier to understand concepts. The results of this study indicate that the use of visual media in the learning process can be an effective approach and have a positive influence on improving the ability to read and present data, especially in the material of line diagrams.
References
Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. May, 0–7.
Alhamid, T. (2019). Instrumen Pengumpulan Data Kualitatif.
Ardianto, B. (2016). Analisis Kesiapan Kompetensi Guru Dalam Penerapan Kurikulum 2013. Universitas Muhammadiyah Gresik.
Bahtiar, R. S. (2013). Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema Lingkungan Siswa Kelas II Sekolah Dasar. State University of Surabaya.
Ekawati, M. (2019). Teori belajar menurut aliran psikologi kognitif serta implikasinya dalam proses belajar dan pembelajaran. E-Tech, 7(2), 391960.
ELITEAR, F. M.-J., & KOTO, A. T.-E. (2016). Penelitian Lapangan (Field Research). nd.
Fadillah, F., & Munandar, D. R. (2021). Analisis kemampuan literasi statistis dalam pembelajaran matematika di masa pandemi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(5), 1157–1168.
Indriani, H., & Noordyana, M. A. (2022). Kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi penyajian data di desa bojong. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131–140.
Latifaturrodhita, U., Damayanti, R., & Romlah, S. (2024). Penggunaan Media Papan Diagram Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Diagram Batang. Edutama: Jurnal Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 52–62.
Lestari, R., Rustan, E., & Munir, N. P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Audio Visual untuk Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Refleksi, 12(4), 197–210.
Maulansyah, R., Febrianty, D., & Asbari, M. (2023). Peran guru dalam peningkatan mutu pendidikan: Penting dan genting! Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 31–35.
Nahri, Z. (2024). Pendekatan Efektif untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika pada Siswa di Sekolah Dasar. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(11), 539–544.
Ningrum, S. A. H., Setiawan, D. A., & Tyas, W. (2024). Pemahaman Konsep Diagram Batang dan Garis pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Media Rouled Diagram untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Kelas 4. Seminar Nasional Dan Prosiding PPG Unikama, 1(2), 2312–2321.
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di Sdn Muncul 1. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49–54.
Sahara, S., Azwar, S. A., & Andini, R. A. (2023). Pelatihan Fasilitator Pembelajaran Digital sebagai Upaya Pembelajaran Era Revolusi 4.0 di SMK Yapinuh, Provinsi Jawa Barat. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(1), 243–254.
Sari, P. (2017a). Pemahaman konsep matematika siswa pada materi besar sudut melalui pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41–50.
Sari, P. (2017b). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41–50. https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.60
Setiawan, E. P. (2021). Literasi statistika dalam kurikulum matematika sekolah dasar (SD) 2004-2020: tinjauan historis dan pengembangannya. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 1–20.
Setiyawan, H. (2020). Pemanfaatan media audio visual dan media gambar pada siswa kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lutfy Nur Rahmawati, Nurul Aisyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.