Etnomatematika: Nilai dan Konsep Matematika pada Benda Bersejarah di Museum Airlangga Kota Kediri
DOI:
https://doi.org/10.25217/numerical.v9i1.5342Keywords:
Ethnomathematics, Historical Objects, Airlangga Museum, Mathematical Concepts, Culturally Relevant LearningAbstract
Ethnomathematics is an approach that connects mathematics and culture. This study aims to describe the mathematical concepts contained in historical objects in the Airlangga Museum, Kediri City. This research uses a descriptive qualitative approach with observation, interview, and documentation methods. Data were collected through direct observation of historical objects, interviews with museum staff, and photo documentation. The results showed that historical objects in Airlangga Museum Kediri City, such as year number stones, ceke'r inscriptions, and stone barrels, contain mathematical concepts. This shows that mathematics has been integrated in the culture and life of the people of Kediri since ancient times. This research is expected to be an inspiration for the development of meaningful and cultured mathematics learning
References
Achmad, Z. A., & Ida, R. (2018). Etnografi Virtual Sebagai Teknik Pengumpulan Data Dan Metode Penelitian. The Journal of Society & Media, 2(2). https://doi.org/10.26740/jsm.v2n2.p130-145
Adelia Putri, L., Carlia Dermasari, S., Elvi, M., Luciana Chris May, P., Maya Alemina, K., & Sofia, M. (2024). Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Penguatan Nilai Budaya. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, 2(5), 228-235. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i5.242
Amaliyah, A., Uyun, N., Deka Fitri, R., & Rahmawati, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Geometri. Jurnal Sosial Teknologi, 2(7), 659-654. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v2i7.377
Bianome, B. C. F., Nahak, K. E. N., Hendrik, G. N., Ndiy, I., Hana, V., & Hoar, M. D. (2024). Analisis Penerapan Media Prisma Berbasis Augmented Reality dengan Model Knisley pada Materi Prisma Kelas V SD Kuanino 3 Kota Kupang. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(2), 926-938. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4235
Budiarto, M. T., & Amirah, A. (2022). Etnomatematika : Konsep Matematika pada Budaya Sidoarjo. MATHEdunesa, 11(1), 311-319. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n1.p311-319
Budiarto, M. T., & Cahyani, D. D. (2020). Etnomatematika : Eksplorasi Prasasti Peninggalan Kerajaan di Jawa Timur. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 673-689. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.289
Buulolo, D. (2024). Eksplorasi Gowe Nilare Terhadap Konsep Geometri. Sepren, 5(02), 73-85. https://doi.org/10.36655/sepren.v5i02.1423
Fahlevi, R., & Yuliani, A. (2021). Pengembangan Game Edukasi Cermat Berbasis Android Untuk Meningkatkan Keterampilan Problem Solving Siswa Sma Pada Materi Barisan Dan Deret Geometri. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1191–1204. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1191-1204
Fauzi, L. M., Hanum, F., Jailani, J., & Jatmiko, J. (2022). Ethnomathematics: Mathematical ideas and educational values on the architecture of Sasak traditional residence. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 11(1). https://doi.org/10.11591/ijere.v11i1.21775
Harun Onesimus, L. (2023). Geometry Transformation Module Development for Improve Solving Ability Mathematics Problems. AFORE : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 11-25. https://doi.org/10.57094/afore.v2i1.763
Hidayat Ismail, H., Muhammad Amin Fauzi, K., & Sitompul, P. (2023). Perkembangan Penelitian Etnomatematika Di Indonesia. Jurnal Pencerahan, 17(2), 1693–7775.
Masfufah, L., Tengah, J., & Tengah, J. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Luas Selimut Kerucut Terpancung Melalui Pendekatan Luas Trapesium Efforts to Improve the Learning Outcome of a Truncated Cone ' s Blanket Area with The Trapezoidal Area Approach. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(2), 85–89.
Putra, R. Y., Alviyan, D. N., Arigiyati, T. A., & Kuncoro, K. S. (2021). Etnomatematika pada bangunan Umbul Binangun Taman Sari dalam aktivitas pembelajaran matematika. Ethnomathematics Journal, 2(1), 21-30. https://doi.org/10.21831/ej.v2i1.36081
Putri, L. I. (2017). Etnomatematika, Kesenian Tradisional Rebana, Pembelajaran Matematika Pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV(1), 21–31.
Rezky, M., Hidayanto, E., & Parta, I. N. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Konteks Sosial Budaya Pada Topik Geometri Jenjang Smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2). https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4879
Sagita, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vi Sd Pada Materi Volume Kubus Dan Balok Dengan Menggunakan Alat Peraga Vokuba. Jurnal Pelangi, 8(1). https://doi.org/10.22202/jp.2015.v8i1.337
Setiani, D., Rahmawati, E., & Pramesti, S. L. D. (2023). Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika di Era Society 5.0. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 451–461.
Sipahutar, W., & Reflina, R. (2023). Etnomatematika : Pengenalan Bangun Ruang Melalui Konteks Museum Negeri Sumatra Utara. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1). https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.7054
Wahidin, W., & Gazanofa, F. S. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Gerak Tari Piring. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3162-3173. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2679
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hellen Putri Octa Ardilla, Ayu Gusniawati, Jatmiko Jatmiko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.