Singing Method Application in Improving Memorizing of Obligatory Characteristics of Allah to Madrasah Diniyah Students
DOI:
https://doi.org/10.25217/jrie.v5i1.2913Keywords:
Madrash Diniyah, Memorizing,, Obilgatory Characteristics of Allah, Singing Method..Abstract
Music or songs are the result of a combination of beautiful lyrics and melodies, which is why everyone likes them, both the community of young children and adults. Therefore, the use of music or songs is also used in the teaching and learning process to change learning which was originally boring to be fun. This research aims to find out how educators improve the memorization of Allah's obligatory attributes using the singing method at Madrsah Diniyah Takmiliyah Darul Huda Lubuk Harjo, South Sumatra. In collecting data, researchers used observation, documentation, and interview techniques. The results of the study show that the efforts made by educators in developing rote memorization of Allah's obligatory attributes with the singing method are carried out when the subject teacher is about to take midterm exam scores. Subject teachers teach songs that will be used in memorizing the obligatory attributes of Allah and then imitated by students. The results show that the singing method can improve students' memorization
References
An-Nadwi, F. S. (2017). Terjemahan Fathul Majid (Ilmu Tauhid). Surabaya: Al-Hidayah.
Aprilianto, A., & Mariana, W. (2018). Permainan Edukasi (Game) Sebagai Strategi Pendidikan Karakter. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 139-158.
Aulia, A. N. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Mengingat 20 Sifat Wajib Allah dan Artinya dengan Media Lagu pada Siswa Kelas 2C MI Sullamul Ulum. Jurnal PTK dan Pendidikan, 8(2).
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Renika Cipta.
Arini, S. D. (2023, Maret 29). Menyanyi Merupakan Stimulasi Terhadap Keseimangan Aspek Kognitif Dan Kecerdasan Emosi. Retrieved From Depdiknas: Http://Www.Depdiknas.Go.Id/.
Atmogerjito, S. (2014). Nganggit Mocopat. Purworejo: Ttp.
Fatchuroji, D. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Menghafal asmaul Husna. Jurnal Hasibuan, 1-20.
Jalaludin, & Said, U. (2015). Filsafat Pendidikan Islam, Konsep Dan Perkembangannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo.
Jamiludin, A. (2023, Maret 3). Wawancara Kepala Kurikulum MDT Darul Huda.
Jhon, O. M. (2014). Nurturing Your Child With Music. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Khoirunnisa, I. (2018). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal IAIN Kudus, 1-18.
Marzuki, A. (2022). Aqidatul 'Awam. Surabaya: Al-Hidayah.
Mulyana, D. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda.
Musbikin, I. (2017). Mendidik Anak Kreatif Ala Eisastein. Yogyakarta: PT. Mitra Pustaka.
Nasional, D. P. (2002). Ensiklopedi Islam Jilid 5. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve.
Qardhawi, M. Y. (2015). Halal Dan Haram Dalam Islam. Semarang: Binar Ilmu.
Rukmana, T., Rosyid, A. B. D., & Elvia, F. (2022). Metode Bernyanyi Islami: Penanaman Nilai
Saepudin, A. (2010). Media Musik Latar dan Dampaknya dalam Meningkatkan Emosi Positif Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Ciledug Cirebon (Doctoral dissertation, Tesis).
Tauhid pada Anak Sejak Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 14-28.
Sugiono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, M. (2021). Pemanfaatan Media Lagu †œA4†untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Belajar PAI Materi Asmaulhusna pada Siswa Sekolah Dasar. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(8), 1331-1340.
Zulfitria. (2019). Upaya Meningkatkan Hafalan Perkalian Matematika Dengan Menggunakan Metode Bernyanyi Pada Siswa Kelas 2 Sd Di Muhammadiyah 12 Pamulang Banten. Jurnal Intruksion, 1-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Toharudin, yusron fadili yusron fadili, Siti Jannah, Subandi Subandi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.