Lembar Kerja Peserta Didik Materi Aritmatika Sosial dengan Model Pengembangan Thiagarajan

  • Isnaini Nur Azizah Institut Agama Islam Ma'arif NU (IAIMNU) Metro Lampung
Keywords: Comic mathematics; Social arithmetic; Worksheet

Abstract

This research aims to produce comic-based LKPD comic products on the subject of social arithmetic and how to develop comic-based LKPD to be effective. This research uses research method of development of Thiagarajan-4D model, which consists of 4 stages, namely definition, design, development and dissemination. This study begins from a preliminary study in the form of needs analysis consisting of learner analysis, material analysis and task analysis. Preliminary study results indicate the need for the development of comic-based LKPD on the subject of social arithmetic. The development of worksheet based  comic begins with arranging worksheet design and all components based on guidance of worksheet preparation in the form of draft 1. The draft 1 has been compiled and then validated by expert to produce draft 2. The validation result indicates that worksheet has fulfilled the content and design feasibility standard. The draft 1 is then refined to produce draft 2 and tested to several learners called a limited trial. The results of a limited trial show that worksheet is included in either category.

 

 

References

Widjajanti, Endang, Kualitas Lembar Kerja Siswa. Yogyakarta: UNY, 2008.

Depdiknas, Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu Sekolah Menengah Pertama dan Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: Puskur, 2008.

Kaymakci, Selahattin, “Review of studies of worksheets in Turkey,” J US-China Educ. Rev.

Prastowo, Andi, Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogjakarta: Diva Press, 2011.

Widyawati, S., “Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP di Kota Metro,” J. Iqra, vol. 1, no. 1, pp. 47–67, 2016.

Kemendikbud, “Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 8 tahun 2016 tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Pendidikan.” .

Loviana, Selvi, “Pengembangan LKPD dengan Menggunakan Model Problem Based Learning untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Komunikasi (Studi Pada Siswa Kelas VIII Semester Ganjil Smp Negeri 9 Metro Tahun Pelajaran 2015/2016),” Tesis Universitas Lampung, Lampung, 2016.

Sari, Esti Swatika, “Komik Sebagai Wahana Pendukung Proses Pendidikan Anak,” Diksi, vol. 8, no. 9, 2011.

Ningsih, E. F., “Proses Berpikir Mahasiswa dalam Pemecahan Masalah Aplikasi Integral Ditinjau dari Kecemasan Belajar Matematika (Math Anxiety),” Iqra Educ. J., vol. 1, no. 2, pp. 191–217, 2017.

Woe Titi Cahyani, Restilawati, “Pengembangan Mathematical Comic dengan Metode PQ4R untuk Mengembangkan Komunikasi Matematika dan Disposisi Matematika Kelas VIII,” Universitas Lampung, Lampung, 2016.

Sudjana, Nana and Rivai, Ahmad, Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru, 2002.

Y. Setyawati and S. Hermawan, “Persepsi Pemilik Dan Pengetahuan Akuntansi Pelaku Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Atas Penyusunan Laporan Keuangan,” Ris. Akunt. Dan Keuang. Indones., vol. 3, no. 2, 2018.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta, 2013.

Thiagarajan, S., Semmel, D.S., and Semmel, M.I., Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Indiana: Indiana University, 1974.

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.

Borg, Walter R., Gall, Meredith D., and Gall, Joyce P., Educational Research an Introdution Seventh Edition. Longman: United States of America, 2003.

Azizah, Isnaini Nur, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Excgange Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di SMP TMI Lampung,” Repository UIN Jakarta, Jakarta, 2013.

Published
2017-12-16
How to Cite
Nur Azizah, I. (2017). Lembar Kerja Peserta Didik Materi Aritmatika Sosial dengan Model Pengembangan Thiagarajan. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 63-72. https://doi.org/10.25217/numerical.v1i2.132
Section
Articles