Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example berbantuan Poster Comment Terhadap Pemahaman Konsep Matematis

  • Doni Sabroni Universitas Lampung
  • Budi Koestoro Universitas Lampung
  • Asmiati Asmiati Universitas Lampung
Keywords: Example non example; Poster comment; Understanding mathematical concept.

Abstract

This research has a purpose to know whether there is influence of the use of learning model Example Non Example assisted Poster Comment to the comprehension ability of mathematical concept. This research type is keyexperimental design, this research population is all students of class VII Madrasah Tsanawiyah (MTs) Al-Hidayah Srikuncoro academic year 2016/2017. In this research, the data analysis used is by using variance analysis (anova) one cell road is not same. The result of this research is that there is influence of learning model of Example Non Example with Poster Comment with the ability of understanding mathematical concepts, which the application of learning model Example Non Example with Poster Comment gives better concept of mathematics concept compared with the application of conventional model supported by Poster Comment and also the application of learning model Example Non Example with Poster Comment provides better mathematical concept capability compared to conventional learning model, and conventional teaching model application provides mathematical concept capability similar to conventional modeled learning application with poster comment.

References

F. Farida, “Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berbasis VCD,” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 6, no. 1, pp. 25–32, Jun. 2015.

Y. Haryani, “Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematik,” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 8, no. 1, pp. 43–52, Jun. 2017.

A. Hendrayana, “Pengaruh pembelajaran pendekatan rigorous mathematical thinking (RMT) terhadap pemahaman konseptual matematis siswa SMP,” Jurnal Riset Pendidikan Matematika, vol. 4, no. 2, pp. 186–199, Nov. 2017.

H. Agustin, S. Karlinah, A. Abdullah, and D. Supriadi, “Pemetaan kebutuhan kualifikasi jurnalis pemula pada industri media massa di indonesia,” Jurnal Kajian Komunikasi, vol. 1, no. 2, pp. 141–154, 2013.

S. W. Sudarman and I. Vahlia, “Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa,” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 2, pp. 275–282, Dec. 2016.

N. Netriwati, “Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemecahkan Masalah Matematis menurut Teori Polya,” Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 2, pp. 181–190, Dec. 2016.

R. Purwasih, “Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTS di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing,” Didaktik, vol. 9, no. 1, pp. 16–25, 2015.

F. Fatqurhohman, “Pemahaman Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar,” JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), vol. 4, no. 2, pp. 127–133, 2016.

I. W. Ningrum and H. Mahfud, “Peningkatan Pemahaman Konsep Sifat-Sifat Bangun Ruang Melalui Metode Examples Non Examples,” Jurnal Mahasiswa PGSD, vol. 1, no. 3, 2013.

A. S. Putra, “Penerapan Metode Pembelajaran Example Non Example Pada Mata Pelajaran Pekerjaan Mekanik Dasar Kelistrikan Kelas X Di SMK Negeri 2 Yogyakarta,” Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Yogyakarta, 2012.

H. Widowati, “Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Examples Non Examples dan STAD Pada Mata Kuliah Struktur Hewan Program Studi Pendidikan Biologi,” BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), vol. 2, no. 1, 2011.

H. Wijaya and M. Asran, “Pengaruh Model Example Non Example Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, 2013.

C. Mufidah, “Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII MTsN Ngantru Tahun AjaraN 2015/2016,” 2016.

M. Muliaman, “Penggunaan Metode Poster Comentdalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Murid Kelas VI SD Negeri NO. 47 Joalampe Kecamatan Sinjai Selatan Kabupaten Sinjai,” Konfiks: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, vol. 2, no. 1, pp. 84–91, 2017.

A. Noerjannah, Y. Suryana, and S. Sumardi, “Penerapan Metode Poster Comment Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPS Di Kelas IV,” Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 262–271, 2016.

H. Hermida, “Penggunaan Metode Poster Coment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Perubahan Lingkungan Siswa Kelas IV SD Negeri 012 Koto Kari,” GERAM, vol. 5, no. 2, pp. 62–68, 2017.

A. Budiyono, “Advances in unmanned underwater vehicles technologies: Modeling, control and guidance perspectives,” 2009.

A. P. Irawanti, “Keefektifan Model Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Materi Pengelolaan Sumber Daya Alam Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Toyareka Purbalingga,” PhD Thesis, Universitas Negeri Semarang, 2013.

H. Wijaya and M. Asran, “Pengaruh Model Example Non Example Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, 2013.

Published
2018-12-12
How to Cite
Sabroni, D., Koestoro, B., & Asmiati, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example berbantuan Poster Comment Terhadap Pemahaman Konsep Matematis. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 73-78. https://doi.org/10.25217/numerical.v2i2.315
Section
Articles