Development of Long Line Board Media for Creative Thinking in Class IV Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.25217/numerical.v8i1.4518Keywords:
Creative Thinking, Elementary School, Longline Board Media, Mathematics LearningAbstract
The media length line board is a media or facility that will be developed in development research using the R&D method using the 4D Model. This unit length line board media is targeted at grade IV elementary school students. With Learning Media as a means for students to carry out learning activities, it can also increase and hone students' creative thinking when using this board media as a tool to solve the problems they are facing. This unit length line board media is a concrete media that was developed as a form of interaction between fellow students, looking at the situation in the last two years where students are faced with digital and currently development research is being researched by the author to provide another opportunity for students to interact and learn while playing. Moreover, this media is available for elementary school students.
References
I. Magdalena, M. N. Annisa, G. Ragin, and A. R. Ishaq, “Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04,” Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol. 3, pp. 150–165, 2021.
F. Y. Balaweling, M. A. F. Mbari, and M. Yufrinalis, “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Satuan Panjang melalui Media Tangga Pintar pada Peserta Didik Kelas III SD,” Journal on Education, vol. 05, no. 03, pp. 9115–9123, 2023.
Supriyono, “Pentingnyam media pembelajaran untuk meningkatkan pendahuluan Berbicara soal kualitas pendidikan , tidak dapat dilepaskan dari proses pembelajaran di ruang kelas . Pembelajaran di ruang kelas mencakup dua aspek penting yakni guru dan siswa . Guru mempunya,” vol. II, pp. 43–48, 2018.
S. Aini, M. Asran, and Abdussamad, “Penggunaan Media Konkrit dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Journal of Chemical Information and Modeling, vol. 53, no. 9, pp. 1–14, 2015.
M. M. Trianggono, “Analisis Kausalitas Pemahaman Konsep Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pemecahan Masalah Fisika,” Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), vol. 3, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.25273/jpfk.v3i1.874.
A. S. Manurung, A. Halim, and A. Rosyid, “Pengaruh Kemampuan Berpikir Kreatif untuk meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1274–1290, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.544.
I. A. Kadir, T. Machmud, and K. Usman, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga,” vol. 3, no. 2, pp. 128–138, 2022, doi: 10.34312/jmathedu.v3i2.16388.
E. Nuranggraeni, K. Nia, and S. Effendi, “Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis ditinjau dari kesulitan belajar siswa,” vol. 6, no. 2, pp. 107–114, 2020, doi: 10.37058/jp3m.v6i2.2066.
Fardah, “Analisis Proses dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Matematika Melalui Tugas Open-Ended,” vol. 3, no. September, 2012.
I. Nuriadin and K. S. Perbowo, “Analisis korelasi kemampuan berpikir kreatif matematik terhadap hasil belajar matematika peserta didik smp negeri 3 lurangung kuningan jawa barat,” vol. 2, no. 1, pp. 65–74, 2013.
D. N. Qomariyah and H. Subekti, “Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif: Studi Eksplorasi Siswa Di Smpn 62 Surabaya,” PENSA E-JURNAL: Pendidikan Sains, vol. 9, no. 2, pp. 242–246, 2021.
N. A. Luthfiyah, “Pengembangan media tangga satuan panjang pada pembelajaran matematika Kelas III Diajukan kepada Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember FAKULTAS TARBIYAH DAN ILMU KEGURUAN JUNI 2023,” p. 125, 2023.
F. W. Sari and M. M. Munir, “Pengembangan media GASPAT (Tangga Satuan Panjang dan Berat) pada pembelajaran matematika siswa keas III SDN 1 Bulu Jepara,” vol. 4, no. 2, pp. 284–296, 2023.
M. R. Mahmudi, M. Subhan, and R. Auliana, “Pengembangan Papan Konversi Satuan Menggunakan Metode Jamping Materi Satuan Berat Dan Satuan Panjang,” Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 6, no. 1, pp. 139–148, 2023, doi: 10.54069/attadrib.v6i1.446.
S. Nurfadhillah, D. F. Rizkiya, and K. Waro, “Pengaplikasian Media Pembelajaran Visual Pada Pembelajaran Matematika,” Jurnal Edukasi dan Sains, vol. 3, pp. 253–263, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fitria Rahmawati, Ima Mulyawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.