The Ethics of Educator Based on Imam Ghazali’s Perspective: An Analysis of Bidayatul Hidayah Book
Keywords:
Educator Ethics, Imam Ghazali, Bidayatul HidayahAbstract
This article aims to study the concept of educator ethics from Imam Ghazali's perspective as in the book Bidayatul Hidayah and its implications in the world of education. As one of the leading scholars in Islam, he emphasized the importance of ethics in carrying out the duties of an educator with full responsibility and sincerity. This research uses the type of content analysis (library research) with a qualitative approach to explore the ethical values contained in the book with the flow of data condensation, data presentation as well as drawing conclusions. The results of the research show that the ethics of educators according to Imam Ghazali include: responsibility, patience, calm, tawadhu', avoid joking, friendly, thorough, faithful advisor, not easily angered, not embarrassed to say "I don't know", paying attention to students who ask for question, obeying to the truth, prohibiting students from studying knowledge that is dangerous, reminding them to study for the sake of Allah, reminding them to always prioritize knowledge that is fardhu ain and implementing piety. This research makes an important contribution in reviving Islamic ethical values in the education system and becomes a guide for educators to improve the quality of learning based on moral values in the era of society 5.0.
References
Agus, H. Z. (2018). PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF AL-GHAZALI. Raudhah Proud To Be Profesionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 03(02), 21–38.
Al-Jawi, M. bin U. N. (2019). Nashoihul Ibad Fi Bayani al-Fadz Munabihatin Ala’ Al-isti’dad Liyaumil Ma’ad. Lebanon: Dar Al-Kotob Al-ilmiyah.
Al-Malibari, Z. bin A. A. (2010). Irsyadul Ibad Ila Sabili Rasyad. Jakarta: Dar Al-Kotob Al-ilmiyah.
Alawiyah, I., & Sopandi, W. (2016). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah SIswa Sekolah Dasar Pada Materi Peristiwa Alam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(2).
Ali, M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 100–120. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.27
Alwi, M. B. (2021). Etika Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Perspektif Al Ghozali Dan Ibn Miskawih. Attaqwa : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(2), 152–163.
Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). PROFESIONAL GURU DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN. Adiba: Jurnal Of Education, 2(1), 64–73.
Azis, A. (2017). Humanisme Dalam Pendidikan Islam : Konsepsi Pendidikan Ramah Anak. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 94–115.
Cahyana, A. (2010). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Dalam Menghadapi Sertifikasi. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(01), 85–91.
Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, Dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi, 13(2), 161–174.
Dewi, F. A. (2023). Implementasi Sekolah Ramah Anak Melalui Pengembangan Budaya Religius di SMA Negeri 3 Kediri. Peradaban Journal Of Interdicpilinary Educational Research, 1(1).
El-yunusi, M. Y. M., Salsabilla, A., & Arifin, N. (2023). Guru Profesional dalm Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4204–4212.
Fahrurrozi, M., Mohzana, M., & Murcahyanto, H. (2021). Strategi Pembelajaran dan Kemampuan Guru Kelas. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4(1), 197–205.
Faisal, F., Rahayu, D. P., Darmawan, A., Irfani, M., & Muttaqin, A. (2023). Pemaknaan Kebijakan Kriminal Perbuatan Santet dalam RUU KUHP. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 5(1).
Farah, N., & Fitriya, I. (2018). Konsep Iman, Islam dan Taqwa. Jurnal Rausyan Fikr, 14(2), 209–241.
Fauziah, F., Ferdinan, F., & Fattah, A. (2023). Analisis Karakter Personal Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas V SD Inpres Bulogading I Desa Bontobiraeng Kecamatan Bontonompo. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(6), 2310–2321.
Fauziah, H., & Mahpudz, S. (2022). Pembentukan Karakter Rendah Hati Peserta Didik Dalam Al-Qur’an Surah Al-Furqan 63-64 : Kajian Ilmu Pendidikan Islam. Jurnal Masagi, 01(01), 1–9.
Fitri, A. (2023). Implementasi Pendidikan Ramah Anak Berbasis Parenting Islami Di SMP Negeri 2 Sumenep. Al I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 60–70.
Hafizo, R., Lian, B., & Jayanti, J. (2022). Analisis Keterampilan Bertanya Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas IV Sekolah Dasar. JOTE : Journal On Teacher Education, 4(1), 202–211.
Hamid, Abd. (2020). Profesionalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran. AKTUALITA : Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 10(1), 1–17.
Hamid, Abdul. (2017). Guru Profesional. Al Falah : Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(32), 274–285.
Handayani, N. S., Abdussalam, A., & Supriadi, U. (2021). Akhlak Peserta Didik dalam Menuntut Ilmu : Sebuah Pemikiran Reflektif KH. Hasyim Asy’ari dalam. AL-THORIQAH : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2). https://doi.org/10.25299/al-thariqah.
Hehakaya, E., & Pollatu, D. (2022). Problematika Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Didaxei, 3(2).
Helmi, J. (2015). Kompetensi Profesionalisme Guru. AL-ISHLAH : Jurnal Pendidikan, 7(2), 318–336.
Ikhsanuddin, M., & Amrulloh, A. (2019). Etika Guru dan Murid Perspektif KH. Hasyim Asy’ari dan Undang-Undang Guru dan Dosen. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 331–355. Retrieved from http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/jpi/article/view/2005/1072%0Ahttp://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/jpi/article/view/2005
Ikmal, H. (2020). Memahami Etika Pendidik dan Peserta Didik (Telaah Pemikiran KH. Hasyim Asy’ari dalam Kitab Adab al-’Alim wa al-Muta’allim ). Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.30736/ktb.v4i1.103
Indonesia, P. R. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. , (2005).
Jamal, N. A., & Wahyudi, A. (2021). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM ISLAM. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 01(01), 1–13.
Jannah, N. Ik. A., & Zurinani, S. (2017). Pewarisan Ilmu Dukun Dalam Sistem Penyembuhan Tradisional. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik, 30(1), 48–58.
Jannah, S., & Ula, F. N. (2022). Adopsi Keteladanan Tokoh Agama Sebagai Karakter Ideal Konseli. Hudan Lin-Naas : Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 129–142.
Kaelan. (2010). Metode Penelitian Agama Kualitatif Interdisipliner. Yogyakarta, Indonesia: Paradigma.
Kalsum, U., Chastanti, I., & Harahap, D. A. (2022). Analisis Keterampilan Bertanya Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU, 6(1), 433–441.
Kamila, I. N., & Endang, U. (2016). RELEVANSI TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM DENGAN KONSEP SABAR MENURUT IMAM AL-GAZÂLÎ DALAM KITAB IHYA ULUMUDDIN. Tarbiyah Al-Aulad, 01(02).
Kemendikbud. (2005). Undang-Undang Guru dan Dosen No 14 Tahun 2005.
Lestari, D. A. (2015). Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Tematik UNtuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya Siswa. Widyagogik : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 66–79.
Lubis, S. A., Nahar, S., Nurkholidah, & Ali, R. (2021). Kompetensi Kepribadian Pendidik di Madrasah Aliyah Negeri. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 10(9). https://doi.org/10.30868/ei.v10i02.1226
Mala, F. (2020). Mengkaji Tradisi Nabi Sebagai Paradigma Dakwah Yang Ramah. Dakwatuna : Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 6(1).
Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. Jurnal Waraqat, II(2), 153–169.
Marbun, P. (2019). Strategi Pembelajaran Transformatif. Diegesis : Jurnal Teologi, 4(2).
Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, J. S. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (third). London: SAGE Publications Ltd. Retrieved from http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf
Mohtarom, A. (2021). Pendidikan Ramah Anak Perspektif Hadits Nabi. Mu’alim : Jurnal Pendidikan Islam, 3(2).
Muhaimin, A., & Munawaroh, M. (2021). Kompetensi dan Etika Moral Pendidik Perspektif Al-Qur’an (Analisis Tafsir Tematik). Jurnal Al-Murabbi, 06(02), 49–59. Retrieved from https://www.jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/2640%0Ahttps://www.jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/download/2640/1880
Muhammedi, M. (2021). Tanggung Jawab, Peran, dan Etika Pendidik dalam Perspektif Islam. Al-Ulum : Jurnal Pendidikan Islam, 02(03), 2086–9118.
Mulasi, S., Syabuddin, & Syahminan. (2023). Sabar dalam Perspektif Al-Qur’an; Eksplorasi Nilai Sabar dalam Menuntut Ilmu. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 23(2), 180–195.
Musthafa, I., Rohendi, A., Sari, M. S., Komariah, C., & Fauziah, N. K. (2024). Niat Dalam Mencari Ilmu (Studi Dalam Kitab Ta’lim al-Muta’llim Thariqat at-Ta’allum karya al-Zurnuji ). INNOVATIVE : Journal Of Social Science Research, 4(1), 576–587.
Mutaqin, M. Z., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Tanggung Jawab Pendidik dan Implikasinya terhadap Lingkungan Pendidikan Islam. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(02), 143–162.
Nafi, M. (2017). Pendidik dalam Konsepsi Imam Al-Ghazali. Yogyakarta: Deepublish. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=OeYvDwAAQBAJ
Novitasari, I. D. (2014). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keberanian Siswa Untuk Bertanya Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nurrita, T. (2021). Pendidikan Anak Dalam Konsep Islam. Misykat, 06(01), 157–170.
Nurrohmah, N. (2022). Etika Pendidik Dalam Perspektif Al-Qur’an (Kajian Qur’an Surah Ar-Rahman Ayat 1-4). Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 7(1), 18–27.
Perdani, W. C., Budiana, N., & Indrowaty, S. A. (2019). Etika Profesi Pendidikan Generasi Milenial 4.0. Universitas Brawijaya Press. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=psLPDwAAQBAJ
Piah, H. M. (2015). Ilmu Perubatan Melayu Tradisional dari Naskhah-Naskhah Lama (Traditional Malay Medicine from Old Malay Texts). International Journal of the World and Civilitation (Iman), 3(3), 3–17.
Pidria, L., Ayu, N. G. S. N., & Qairani, Z. (2023). Pengaruh Kewibawaan Pendidik terhadap Peserta Didik dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 17(1), 1–15.
Puspitaningrum, E. (2017). Kemampuan Guru Dalam Mengelola Kelas Di SD Negeri Minomartani 2. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 28–39.
Putra, A. A. (2017). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 41–54. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).617
Putri, C. A. D., & Rindayati, E. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK : Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27.
Qorib, M., & Zaini, M. (2020). Integrasi Etika dan Moral : Spirit dan Kedudukannya dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta, Indonesia: Bildung Nusantara.
Rohayati, E. (1997). Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan Akhlak. Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam, XVI(1).
Royani, M., & Muslim, B. (2014). Keterampilan Bertanya Siswa SMP Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz Pada Materi Segi Empat. EDU-MAT : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 22–28.
Sabri, R. (2017). Karakteristik Pendidik Ideal dalam Tinjauan Alquran. Sabilarrasyad, II(01), 11–30.
Safira, F. M., & Saepudin, A. (2024). Implikasi Pendidikan dari QS Al-Israa Ayat 37 Tentang Sikap Sombong. Bandung Conference Series : Islamic Education, 34–42.
Saputra, A., Kadar, K., & Shofiah, V. (2022). Sabar dan Tawakkal Sebagai Solusi dalam Mengatasi Stres Guru Sekolah Luar Biasa. Jurnal Psikologi, 18(1), 73. https://doi.org/10.24014/jp.v18i1.14265
Sastrawan, K. B. (2016). Profesionalisme Guru Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2), 65–73.
Setyawan, A., Novitri, Q. A., Rahartini, S., Pratiwi, E., Walidain, M. B., & Anam, M. A. K. (2020). Kesulitan Belajar Siswa Di Sekolah Dasar (SD). 155–163.
Sholeh, S. (2017). Islamisasi Ilmu Pengetahuan (Konsep Pemikiran Ismail Raji Al-Faruqi dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas). Jurnal Al-Hikmah, 14(2).
Siddiq, A. R. (2008). Ringkasan Ihya’ Ulumuddin. Jakarta: Akbar Media Eka Sarana. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=WT3TDAAAQBAJ
Sinamo, J. (2012). 8 Etos Keguruan. Bandung: Bina Media Informasi.
Situmorang, S., & Naibaho, D. (2023). PENGARUH KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK. Pediaqu : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(4), 12291–12301.
Soetjipto, S., & Kosasi, R. (2009). Profesi Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukiyani, F., & Zamroni, Z. (2014). Pendidikan Karakter dalam Lingkungan Keluarga. Socia : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 11(01).
Supartini, W. T., Nashir, H. M. J., & Sulistyowati, S. (2022). Strategi Guru PAI dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas 8 di Sekolah ِMenengah Pertama Muhammadiyah Darul Arqom Karanganyar Tahun 2021/2022. Modeling : Jurnal Program Studi PGMI, 9(2), 387–401.
Syarifuddin, H. (2021). Hakikat Pendidik. Ansiru PAI : Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 05(01), 26–33.
Wahdaniya, W., & Masnan, S. (2021). Tanggung Jawab Pendidik dalam Pendidikan Islam. Al Urwatul Wutsqa : Kajian Pendidikan Islam, 1(2), 50–63.
Wahyudi, A. (2016). Iman dan Taqwa bagi Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika Dalam Membangun Karakter Bangsa. ” Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik", (November). Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY Yogyakarta. https://doi.org/ISBN : 978 – 979 – 16353 – 9 – 4
Warsah, I., & Uyun, M. (2019). Kepribadian Pendidik : Telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 62–73.
Wirian, O. (2017). Kewajiban Belajar dalam Hadis Rasulullah SAW. Sabilarrasyad, II(02), 120–137.
Yusuf, A. (2014). Konstruksi Pendidikan Ramah Dalam Perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Kreatif : Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 14(1), 1–17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mahfud Ifendi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.