Improving Two-Syllable Reading Skills Through Smartboard Media for Children with Mild Intellectual Disabilities

Authors

  • Dika Indra Putri Universitas Negeri Padang
  • Setia Budi Universitas Negeri Padang
  • Zulmiyetri Universitas Negeri Padang
  • Gaby Arnez Universitas Negeri Padang
  • Syari Yuliana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.25217/jrie.v7i2.6481

Keywords:

Learning, Islamic Economics, Learning Impact.

Abstract

This study aims to improve the ability to read two syllables using smartboard media. The researcher used a quantitative research type with an experimental approach in the form of single subject research (SSR) with an AB design. The technique in collecting data was a test. The data were analyzed by graphic visual analysis. The subjects of this study were children with mild intellectual disabilities in grade IV of SLB N 1 Sungai Pagu. The results of the study showed that in the baseline condition (A) which was carried out three times, a stable percentage of 10% was obtained. In the Intervention condition (B) which was carried out nine times, a stable percentage of 90% was obtained. Based on the results of the study, it can be concluded that smartboard media can improve the ability to read two syllables for children with mild intellectual disabilities.

References

Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Yayasan kita menulis.

Armaini, A., Budi, S., Nurhastuti, N., & Iswari, M. (2022). Model Rencana Pelaksanaan Pembelajaran untuk Optimalisasi Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Basicedu, 6(6), 10238–10248.

Afiffah, N., & Soendari, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Tunagrahita Sedang Melalui Media Gambar di SLB BC YPLAB Kota Bandung. Jurnal Asesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus, 17(1), 47–54.

Arrasyidi, L. A., Andriana, E., & Rokmanah, S. (2022). Penggunaan Media Papan Huruf Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Peserta Didik Kelas I SDN Blok C. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 424–439.

Atmaja, J. R. (2018). Pendidikan dan bimbingan anak berkebutuhan khusus. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Budi, S., Nurhastuti, N., & Utami, I. S. (2019). Pengaruh pemanfaatan jurnal terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah anatomi fisiologi genetika dan neurologi mahasiswa semester 1 jurusan PLB FIP Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 3(2), 43–46.

Budi, S., Nurhastuti, N., & Utami, I. S. (2021). Edukasi Mencuci Tangan Dalam Upaya Pencegahan Virus Corona Melalui Video Tutorial Pada Mahasiswa berkebutuhan Khusus Di Pendidikan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 19–23.

Budi, S., Utami, I. S., Arnez, G., Putri, W. J. E., & Saputri, W. (2023). Penerapan sumber belajar dalam proses pembelajaran bagi anak tunadaksa. Jurnal Pendidikan, 32(1), 159–164.

Devi, N. S. (2022). Pengembangan Media Papan Kartu Suku Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Tema 8 Subtema 1 Kelas 1a MI YPSM Tawangrejo. IAIN Kediri.

Hariandja, K. A., & Fatmawati, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Spelling Puzzle Bagi Anak Disleksia. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 9(1), 60–68.

Gumelar, L., & Sudarwanto, T. (2020). Pengembangan Video Tutorial Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Penataan Produk Materi Shelving (Rak) Kelas Xi Bdp Smk Negeri 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(2).

Ghazi, R. H., Amsyaruddin, A., & Irdamurni, I. (2018). Video Tutorial untuk Meningkatkan Keterampilan Memasang Kampas Rem bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(1), 7–12.

Intan, N. Z., & Kasiyati, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Pembelajaran Quantum Learning bagi Anak Tunagrahita di Kelas IV SLB Bina Bangsa Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(2), 141–147.

Nasution, Z. A. (2024). Pengembangan Media Papan Pintar Dalam Menyusun Kalimat Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas I Sd It Ar-Ra’yu Desa Paya Geli Kecamatan Sunggal. Jurnal Prasasti Ilmu, 4(3), 96–102.

Maghfi, U. N., & Suyadi, S. (2020). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui media papan pintar (smart board). SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 157–170.

MM, F. J., & Budi, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Metode Syllabic Method bagi Anak Tunagrahita Ringan (Classroom Action Research kelas IV di SLBN Simalungun). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 10(2).

Marlina, M. (2021). Single subject research: Penelitian subjek tunggal. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Pasaribu, M., & Budi, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media flip chart Bagi Anak Tunagrahita Ringan (Classroom Action Research Kelas III DI SLB Negeri Pinangsori). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 10(2).

Putri, D. F., Budi, S., Iswari, M., Zulmiyetri, Z., & Arnez, G. (2024). Meningkatkan Media Pancingan Huruf Untuk Meningkatkan Pengenalan Huruf Konsonan Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 33(3), 659–668.

Rahman, Z., & Ardisal, A. (2019). Pengaruh Metode Tutorial Terhadap Keterampilan Perbengkelan Sepeda Motor Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(1), 85–92.

Risca, R. A., Luthfi, A., Maulidazani, F., Qomari, V. A., Umur, A., Mahdi, A., Taufan, J., & Budi, S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Tahfidz Untuk Anak Berkebutuhan Menggunakan Pop Up Book Mauro. International Journal of Ethnoscience, Bio-Informatic, Innovation, Invention and Techno-Science, 2(01), 33–43.

Saragih, A., & Widayat, I. W. (2020). Metode Fonik Dan Proximal Self Motivation untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 9(1), 26–30.

Sofiana, N., & Mubarok, H. (2020). The Impact of Englishgame-Based Mobile Application on Students’ Reading Achievement and Learning Motivation. International Journal of Instruction, 13(3), 247–258.

Sari, S. K., & Setia, B. (2023). Efektivitas Media Papan Pintar dalam Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2).

Shidqi, T. S., & Budi, S. (2023). Penggunaan Metode Multisensori untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 22076-22079.

Tanjung, H., Budi, S., Damri, D., Zulmiyetri, Z., & Arnez, G. (2024). Efektivitas Permainan Modifikasi Ular Tangga terhadap Kemampuan Mengenal Uang pada Siswa Tunagrahita Ringan Kelas V/C di SLB N 1 Bukittinggi. Jurnal Pendidikan, 33(3), 635-642.

Ukhti, A., Utami, I. S., & Budi, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Metode Fernald Pada Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan, 6(1), 750–754.

Utami, I. S., Budi, S., Arnez, G., & Yulita, M. (2023). Model Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunadaksa Di Sekolah Inklusif. Jurnal Pendidikan, 32(1), 145–152.

Yulita, M., Budi, S., Asnah, M. B., Zulmiyetri, Z., & Safaruddin, S. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Secil Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Pada Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan, 32(1), 139–144.

Zulmiyetri, Z., Nurhastuti, N., & Budi, S. (2025). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Papan Pintar pada Anak Tunarungu (Single Subject Research Kelas III di SLBN 1 Payakumbuh). Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 6(2), 2706-2715.

Downloads

Published

2025-08-16

How to Cite

Dika Indra Putri, Setia Budi, Zulmiyetri, Gaby Arnez, & Syari Yuliana. (2025). Improving Two-Syllable Reading Skills Through Smartboard Media for Children with Mild Intellectual Disabilities. Journal of Research in Islamic Education, 7(2), 610–616. https://doi.org/10.25217/jrie.v7i2.6481